OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Prvé, čo mi v súvislosti s novou Malmsteenovou nahrávkou napadlo bolo, aby som sa na ňu príliš netešila a pristupovala k nej skôr rezervovane. Avšak tajne som dúfala, že tentokrát to snáď také zlé ako na „War To End All Wars“ nebude. Ale aby som sa Yngwieho aj trochu zastala, treba povedať, že predchádzajúci počin z roku 2000 síce obsahoval zopár dobrých nápadov, tie však hlavne vďaka hroznej produkcii nemohli vyniknúť.
Yngwie si konečne medzi nahrávaním radových albumov doprial dvojročnú prestávku, aby na nás s o to väčšou vervou zaútočil... Ako to už uňho býva zvykom, v zostave nezostal kameň na kameni. Tomu však predchádzali obrovské zmeny vzápätí po vydaní predošlého albumu. Marka Boalsa na turné vystriedal Jorn Lande, ktorý sa však so „šéfom“ dostával do neustálych konfliktov. A tak sme sa ani nezdali a na turné sa vrátil Boals, ktorý Yngwieho sprevádzal na európskych koncertoch. Pred juhoamerickým turné sa až podozrivo potichu zo zostavy vytratil dlhoročný Malmsteenov klávesák a spolupracovník Mats Olausson. Na jeho miesto nastúpil Derek Sherinian (ex-Dream Theater) a mikrofónu sa chopil Dougie White. V takomto zložení vznikal aj „Attack!!“, s tým, že bubnov sa zhostil Patrick Johansson. Okrem toho Yngwie ako multiinštrumentalista nahral basgitarové party a Dereka okradol o väčšinu klávesových pasáží. Ako hrdo poznamenal sám autor, hudobníkom nedal absolútne žiaden priestor pre ich nápady a tým pádom sa ani neobťažoval poskytnúť ich fotky do bookletu. Darmo, všetci vedia, že pôsobiť v Malmsteenovej kapele nie je med lízať...
Prvé, čo na novom albume zaujme, je zmena vydavateľstva a síce z Dream Catcher na SPV. Žeby si Yngwie uvedomil, že nielen Japonskom je človek živý? Yngwie na nás v úvodnej skladbe vybehne s jedným zo svojich bombastických sól, ale žiadne prekvapenie sa, aspoň zatiaľ, nekoná. Sólo svojim feelingom až príliš evokuje atmosféru WTEAW. Či už „Razor Eater“ alebo druhá „Rise Up“ znamenali pre mňa predovšetkým veľké sklamanie. Skladby pôsobia nevyvážene, nehomogénne. Rytmika duní kdesi v pozadí, všetkému kraľuje až nezdravo dominantná gitara. Ešte že je tu Dougie White! Tretia skladba „Valley Of Kings“ je pre istotu natoľko nevýrazná a nezáživná, že sa v nej stráca aj inak vynikajúci Dougieho spev. So skladbou „Ship Of Fools“ sa, našťastie, všetko mení k lepšiemu. Námetom je kontrast neoklasickej nálady a našlapaného rockového tempa, na ktorého gradácii sa podieľa nielen rytmika ale aj gitara. Silným hnacím motorom je spevák Dougie White. Yngwie konečne po Mikovi Vescerovi našiel speváka, ktorý sa k jeho hudbe maximálne hodí. Dougieho presvedčivý prejav sa stáva rovnocenným partnerom pre obyčajne nadradenú Fenderu. Navyše Dougie jednotlivé skladby obohacuje špecifickým hlasovým zafarbením, takže každá vyznieva individuálne a pomerne originálne. Na prvýkrát sa však jeho špeciality nedajú postrehnúť, na to je tam až priveľa gitarových kudrliniek.
Kvalita nahrávky stúpa vďaka rýchlej a útočnej rovnomennej skladbe, deviatke „In The Name Of God“, „Iron Clad“, či takej „Mad Dog“, ktorá trochu evokuje „Bad Reputation“ z predchádzajúcej dosky. Jedenástka „Touch The Sky“ vyznieva melodicky a odľahčene vďaka klávesovému motívu. Ďalší zaujímavý moment prináša „Stronghold“, čerpajúca zo spevákovho sýteho hlasu. Skladby už pôsobia konzistentne. Neslúžia ako prostriedok na predvádzanie gitarového umenia, skôr získavajú prítomnosťou šiestich strún. Neoddeliteľnou súčasťou Yngwieho albumov sú inštrumentálky. Aj tu zrejme platí známe herakleitovské dvakrát nevstúpiš do tej istej rieky. A je jasné aj to, že každý deň nemôžu vznikať famózne, dych berúce kompozície typu „Black Star“, či „Far Beyond The Sun“. Napriek tomu som presvedčená, že práve inštrumentálky predstavujú stále to najkvalitnejšie z Yngwieho tvorby. Tentokrát nás obdaril hneď troma („Baroque And Roll“, „Air“, „Majestic Blue“), pričom v poslednej menovanej cítim istý odtieň „alchemickej modrej“. Možno som si to len vsugerovala, keďže k „Blue“ prechovávam rovnaký vzťah ako k vyššie spomínaným, kultovým skladbám. Ostávajú nám ešte dve čísla. „Freedom Isn’t Free“ s bluesovým nádychom šokuje zmenou speváka a vedzte, že ním je sám maestro. Nespieva vôbec zle, len si jeho hlas neviem predstaviť k inému žánru. „Valhallou“ si Yngwie pripomenul svoje vikingské korene, aspoň čo sa týka názvu. Ide asi o najchytľavejšiu skladbu z celého albumu, ktorá by sa časom mohla zaradiť k takým hitovkám ako napr. „Seventh Sign“.
Yngwie na albume „Attack!!“ ponúka svoj obvyklý štandard, čím sa najviac zavďačí milovníkom jeho vyšperkovaných gitarových sól. Veľký podiel na výsledku nesie Dougie White. Je len otázne, dokedy ho bude účinkovanie v takomto type kapely napĺňať. Yngwie by sa mal však týmto albumom poučiť a uvedomiť si, že menej je niekedy viac. Prvé tri skladby, cez ktoré sa stále nedokážem prehrýzť, totiž uberajú albumu na kvalite. Ináč by som nejaký ten bodík pridala...
Yngwie na albume „Attack!!“ ponúka svoj obvyklý štandard, čím sa najviac zavďačí milovníkom jeho vyšperkovaných gitarových sól. Veľký podiel na výsledku nesie Dougie White. Je len otázne, dokedy ho bude účinkovanie v takomto type kapely napĺňať. Yngwie by sa mal však týmto albumom poučiť a uvedomiť si, že menej je niekedy viac. Prvé tri skladby, cez ktoré sa stále nedokážem prehrýzť, totiž uberajú albumu na kvalite. Ináč by som nejaký ten bodík pridala...
7,5 / 10
Yngwie J. Malmsteen
- kytary, basa, klávesy
Dougie White
- zpěv
Derek Sherinian
- klávesy
Patrick Johansson
- bicí
1. Razor Eater
2. Rise Up
3. Valley Of Kings
4. Ship Of Fools
5. Attack!
6. Baroque And Roll
7. Stronghold
8. Mad Dog
9. In The Name Of God
10. Freedom Isn’t Free
11. Majestic Blue
12. Valhalla
13. Touch The Sky
14. Iron Clad
15. Air
Attack!! (2002)
Anthology 1994-1999 (2000)
Alchemy (1999)
Yngwie Malmsteen LIVE!! (1998)
Concerto Suite for Electric Guitar and Orchestra in E flat minor, Opus 1 (1998)
Facing the Animal (1997)
Inspiration (1996)
Magnum Opus (1995)
I Can't Wait (EP) (1994)
The Seventh Sign (1994)
Fire & Ice (1992)
The Yngwie Malmsteen Collection (1991)
Eclipse (1990)
Trial By Fire (live) (1989)
Odyssey (1988)
Trilogy (1986)
Marching Out (1985)
Rising Force (1984)
Vydáno: 2002
Vydavatel: SPV
Stopáž: 69:18
Produkce: Yngwie J. Malmsteen
Studio: Studio 308, Florida
Po neprílis výrazných deskách Alchemy a Wars To End All Wars konecne skvelá deska.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.